GI-ris

gi-ris

GI-ris är ris med lägre glykemsikt index än vanligt ris. Här kan du läsa om de olika slags ris-sorter och även om GI.


GI

GI-metoden och därmed det som idag kallas för GI-mat blev ett begrepp i början på 1980-talet och var då den kosthållningen som man rekommenderade diabetiker att hålla. Introduktionen av GI-kosten innebar också att man nu slutade att dela in kolhydrater i enkla eller komplexa kolhydrater. 

Istället började man från och med nu benämna kolhydrater som snabba eller långsamma, beroende på hur lång tid det tar för kroppen att spjälka dem. 

LÅNGSAMMA KOLHYDRATER

GI-kosten innebär att man väljer mat som innehåller långsamma kolhydrater, proteiner och fett – i en sund balans. En sådan här kosthållning medför en jämnare blodsockernivå och därmed också långsammare utsöndring av insulin.

Vissa lindrigt drabbade diabetiker kan med hjälp av kosten hålla sin insulinnivå jämn och på så sätt undvika att behöva tillföra insulin i form av tabletter. 

Det är dock inte bara balansen av fett, protein och kolhydrater som är det viktiga när det gäller att vara framgångsrik med GI-metoden, utan givetvis påverkar även mängden mat man tillför kroppen. Även om kolhydraterna är långsamma, kan det bli för mycket för kroppen att spjälka, så mängderna mat, är även relevanta.

Enkelt uttryckt kan man säga att GI-kosten innebär att man undviker vitt mjöl i alla former, ris, potatis och undviker socker. Konsten är kanske inte att undvika det, utan att faktiskt hitta bra alternativ att ersätta dem med. 

VANLIGT RIS

Det vanliga vita riset, och då menar vi allt från Basmatiris, vitt Uncle Bens, Jasminris med mera, är alla varianter som har ett högt GI-värde. Det vita klibbiga "kina-riset" har ett GI på över över 140, vilket är att jämföra med vanlig vit baguette. 

GI-RIS

Det finns nyttigare alternativ och alternativ som är skonsammare mot din kropp och ditt blodsocker. Det allra bästa GI-riset är råriset, men även svart, brunt, rött och grått ris är bättre alternativ än det vanliga vita. När det gäller ris är en bra regel att tänka på, för att minnas vilka av dessa ris-sorter som är bäst så tänk - ju mer färg - desto bättre!

GI-RIS RÅRIS

Fullkornsris är ett råris, som har behandlats för att göra koktiden kortare. Det som skiljer fullkorns- och råris från vanligt vitt ris är att endast det yttersta av skalet runt riskornet tagits bort, vilket gör det mer fiberrikt.

Råris är riskorn där bara yttersta delen av kornets skal är bortskalat, och där man låtit hinnan runt riset, som är svagt silverfärgad, sitta kvar.

För att få lite mer smak på riset är ett tips att koka riset i buljong och eller med några vitlöksklyftor. Ett annat sätt att smaksätta riset är att innan du kokar riset,låta det fräsa i en stekpanna med lite gullök, vitlök och olivolja.

Det röda riset är ett fullkornsris som bland annat odlas i norra Italien. Det röda riset är opolerat, vilket betyder att den näringsrika hinnan kring riskornet finns kvar. Rött ris har en fyllig, lite nötaktig smak och är också vackert och gott.